Hvordan markedsføre din konferanse? Treff de rette konferansedeltakerne

Ved å benytte seg av digitale hjelpemidler og innholdsmarkedsføring kan du nå mange potensielle konferansedeltagere. Men hvordan treffe de rette?

Samtidig som arrangører ønsker å få inn påmeldinger tidlig, så er trenden for deltagere motsatt. De venter ofte så lenge som mulig – og kanskje til dagen før med å melde seg på. Om du ikke har et statusarrangement med begrenset antall plasser som selges unna i en fei.

Markedsføring av et arrangement, eller en konferanse, krever mye innsats og en plan for å få de påmeldingene du ønsker. Selv med invitasjonslister kreves det en grundig jobb. Med de riktige verktøyene kan du skape begeistring og deling på internett!

Digitale hjelpemidler

Innholdsmarkedsføring øker interessen og gir flere deltakere til dine konferanser. Digitale hjelpemidler kan fylle setene, uavhengig av hvilken type konferanse du skal arrangere.

Ved å bruke ansatte, partnere og referanser til å fortelle om konferansen på ulike arenaer; gjennom sosiale medier med flittig bruk av hashtags, vil du kunne lokke, engasjere og underholde både nye og kjente fjes.

Lag en LinkedIn gruppe, eller en Facebook gruppe for dine ansatte, eller benytt deg av mulighetene i intranett. Der kan de dele historier og bilder om konferansen. Hensikten er å engasjere flere til å melde seg på og oppleve konferansen!

Skap tilstedeværelse gjennom blogging

Lag en hjemmeside for konferansen med flere blogginnlegg slik at du kan få leserne til å melde seg på nyhetsbrev. Slik kan du kan fortsette å promotere din konferanse og ditt innhold via epost.

Du kan bruke film til å promotere foredragsholdere. Hun/han kan si noen ord til leserne i blogginnlegg eller via en filmsnutt. Hvor skal konferansen være? Er det interessant å vise bilder fra lokalene eller omgivelsene? Bruk gjerne kolleger eller andre referanser til å skape innhold for å overbevise kunder, partnere eller nye kunder om hvorfor de bør sette av tid til å delta.

Engasjer deltakerne

Det er ikke nok med kun god markedsføring. Selve konferansen må leve opp til deltakernes forventinger. Spennende foredragsholdere, høy kvalitet på foredragene og ikke minst innhold som har verdi for deltakerne. Skap engasjement under konferansen, legg til rette for nye relasjoner og nettverksbygging. Everwall er et eksempel på verktøy hvor deltagerne kan dele innhold og engasjement.

Husk også å gjøre det enkelt for deltagerne å få tilgang til presentasjoner og innhold i etterkant. Når konferansen er over kan du fortsatt bruke gruppene, og hastags, for å opprettholde engasjement og interesse til neste gang.

Innhold skaper flere leads

Markedsføring via annonsering og telemarketing er også en mulighet, men dette har ofte en høyere kostnad. Samtidig reduseres muligheten for historiefortelling, som ofte er den beste måten å tiltrekke flere leads.

Det er billigere å få dine kolleger og ansatte til å promotere konferansen. Gjennom innholdsmarkedsføring gir det mer verdi og tillit til leserne. Dette skaper økt interesse og deltagelse.

Publisert 2. september 2019