Navnet skjemmer ingen - Hvorfor trenger man navneskilt?
Det er flere av våre kunder som lurer på om de trenger navneskilt på sine arrangementer og konferanser. Vi forteller deg om verdien av et navneskilt og hvilke fallgruver du bør unngå.
Når mange mennesker samles i et par dager er det alltid kjekt med navneskilt. Vi kjenner igjen ansikter fra fjorårets konferanse, men husker ikke navnet. Eller så vi har en hyggelig prat og vil vite hvem vi snakker med. Veldig mange benytter ulike konferanser og arrangementer som en nettverksarena for å bli kjent med nye potensielle kunder, bli kjent med fagfolk og andre mennesker i bransjen.
Utstillere ønsker også å se hvor vedkommende kommer fra, - er det en potensiell ny kunde eller en ny samarbeidspartner?
Hvilken type navneskilt skal vi ha?
Men et navneskilt er ikke bare et navneskilt. Det er så mange ulike varianter å velge blant. Skal vi ha et skilt som festes med klype og sikkerhetsnål?
Den er kjapp og lett å feste til lomma på dressjakka, men ødelegger fort en fin silkebluse. Og først når du allerede er på plass i salen dag 2, husker du at navneskiltet henger igjen på kjolen fra kvelden før. Veldig ofte er det mer praktisk med en et skilt som henger i snor rundt halsen. Dette skiltet legger du på skrivebordet på hotellrommet eller henger på knaggen og det er lettere å huske å ta på deg igjen når du går ut.
Om du velger skilt med snor, må du faktisk huske å bestille snorer. Og snorene kan være kostbare og det kan være lang leveringstid om du vil ha dem med logo på. En ide kan være å få en sponsor til å levere snorene. De er jo en flott eksponeringsplass for reklame både for arrangører, sponsorer og utstillere. Husk at det alltid bør være et sikkerhetslås på snora. Ikke fordi at Eli Hagen skal få den på uten å ødelegge frisyren, men fordi at snoren skal åpnes så du ikke kveles, om du henger igjen i noe.
Skrifttype og skriftstørrelse
Det er stort utvalg å forholde seg til av skrifttyper. Noen foretrekker skrifttypene og skriftstørrelsen de bruker i det daglige. Andre foretrekker at skrifttypene og skriftstørrelsen skal være i henhold til designmanualen. Men er de tilpasset og tilrettelagt for navneskilt?
Det gjelder å tenke på sluttbrukeren, altså de som skal benytte seg av navneskiltene. Deltakerne må enkelt kunne finne igjen sitt eget navneskilt og andre skal enkelt kunne lese navn navnet til andre deltakerne. Navneskiltet mister sin verdi om skrifttypen fungerer dårlig på print eller om skriftstørrelsen er så liten at det ikke kan leses. Unngå at deltakerne må stoppe opp samtalen for å lese hverandres navneskilt, da blir fort navneskiltene en snakkis fremfor arrangementet.
Holder det med informasjon på den ene siden?
En veldig viktig detalj om du har navneskilt som henger er å printe på begge sider av skiltet. I motsatt fall kan jeg garantere deg at det alltid er den blanke siden som vil vende ut. Brødskiva lander tross alt på smørsiden! Det enkleste (og kanskje det beste) er å printe samme informasjon på begge sider, men det er også en mulighet å benytte den ene siden til for eksempel konferanseprogrammet eller sponsor-logoer.
The devil is in the details: Har du ansvar for å lage navneskilt, så ta deg tid til å gjennomgå listene dine nøye. Har noen byttet om fornavn/etternavn i registreringen? Sørg for at alle navn er skrevet likt mht om de er skrevet med kun store bokstaver eller om alle har stor bokstav der det skal være stor bokstav. Vår erfaring er at mange velger hurtigste metode når de registrerer seg og skriver inn navnene uten stor forbokstav. Det er greit nok i et påmeldingsskjema, men ser uproft ut på navneskiltet.
Hvordan håndterer du de siste påmeldingene?
Og mens vi er inne på detaljer: Ha plan for å ivareta de siste påmeldte. De som alltid kommer etter at du har sendt skiltene til trykk. De som kanskje møter opp uanmeldt? Sørg for at du alltid trykker opp noen tomme skilt, slik at disse får et skilt som ligner mest mulig på de andre og ikke et som lyser opp som en hvit flate med stygg håndskrift. Med mindre du er en mester i skjønnskrift, ha gjerne en dymo tilgjengelig slik at du kan printe ut en maskinskrevet klistrelapp til skiltet så det ser enda proffere ut. Og har du tid i forkant, sørg for å klargjøre skiltene til disse siste anmeldte også. Det blir verdsatt og lagt merke til.
Unngå kø og frustrasjon
Til slutt, hvorfor skape kø? Hvorfor stå med lister hvor alle skal krysses av for oppmøte?
Arrangementer og konferanser benyttes til nettverksbygging og faglig påfyll. Det er derfor viktig å skape et godt førsteinntrykk. Det er ingen som liker kø, og det dreper stemningen om det første du møter i et arrangement er en lang kø for å hente navnelapp. Om du gjør en grundig jobb i forkant og sørger for at alle navnene på listene har et skilt, er det lettere å markere som ikke-møtt navnene til skiltene som ikke hentes, og utdelingen går mye raskere. Kanskje kan de også få lov til å ta sitt eget skilt, forutsatt at det er lett å finne. Da kan vi anbefale å bruke slike brett.
Navneskilt gjøre det lettere for deltakerne å sosialisere seg og knytte til seg navnet til de man blir kjent med. Sørg for å følge disse rådene for å skape en arena for faglig påfyll og nettverksbygging.
Publisert 25. februar 2019